19 maakuntaa, 311 kuntaa

ja yli 200000 ruutua renderoitava hallitusti

Haaste

”Tehdään viihdyttävä arvontaohjelma, jossa arvotaan tarkka karttapiste ja sitä lähinnä ollut pelaaja voittaa pääpalkinnon.”

Briefin sanominen onnistuu sekunnissa, mutta viihdyttäväksi arvontaohjelmaksi saattaminen onkin sitten hieman pidempi juttu.

 

Rakenne

Tehdään ohjelma, jossa juontajan johdolla arvotaan ensin Suomesta yksi maakunta. Sen jälkeen arvotaan kyseisen maakunnan sisältä kohdekunta ja lopulta zoomataan kartalla huomattavasti lähemmäksi ja paljastetaan voittopiste.

Tätä rytmittämään syntyi hahmoksi ”karttapinni” joka esiintyi pelin logona ja maskottina sekä näki tietenkin itse ohjelmassa. Maki Kolehmainen sävelsi pinnille valssin, jonka tahdissa pinni hyppeli ”satunnaisesti” Suomen päällä ja ponkaisi lopulta kohteeseensa.

Numeroita

Suomessa oli vuonna 2014 320 kuntaa ja 19 maakuntaa ja jokaiselle piti tuottaa etukäteen animaatio. Paitsi jokaiselle maakunnalle kaksi vaihtelun vuoksi. Ja koska sekä maakunta, että kunta-animaatio kestää 10 sekunttia piti yhteensä tuottaa 169500 animaatioruutua. Jokaisessa animaatiossa oli 21 karttapinnin pomppua ja jokaisessa pompussa oli 14 animaatio parametria. Nämä yhteenlaskettuna projektissa oli yhteensä varovasti arvioituna yli 110’000 matemaattisen tarkkaa keyframe parametria. Lisäksi, yhden ruudun keskimääräinen renderointiaika oli noin 30 sekunttia, joten yhteenlaskettu renderointiaika oli noin 2 kuukautta. Ilman muutoksia.

Näiden numeroiden valossa on selvää, että tuotanto pitää organisoida selkeäksi prosessiksi. Oheinen workflow kaavio antaa hieman suuntaa, miten kompleksiseksi ja monivaiheiseksi työprosessi Naapurit pelin elementtien tuotannon yhteydessä muodostui. Lisäksi oli selvää, että tulevien vuosien aikana Suomessa tulee kunta-uudistuksia ja yhdistymisiä, joten prosessi pitää saada uudelleen pystyyn muutosten edessä.

Jokaista kuntaa kohden kartalla oli kunnan ”optista keskipistettä” vastaava X/Y -koordinaattipiste. Koska karttapinnin piti animaation aikana käydä kaikissa tapauksissa kaikissa maakunnissa ja kunnissa, mutta ei kahta kertaa (ainakaan peräkkäin tai kahden stepin sisällä), niin animaatio-polun generointia varten kehitettiin C++ sovellus joka muodosti (takaperin) toimivan animaatiosekvenssin joka siten lopulta päätyi haluttuun karttapisteeseen. Sovellus hyödyntää matematiikassa tunnettua Traveling Salesman variant K -algoritmia ja generoi lopulta listan keyframe arvoja karttapinniä varten.

After Effects ohjelmaan tehty jsx-script luki tuon keyframe arvojen listan ja generoi uuden aep-projektin joka lopulta lähetettiin selaimeen tehdyn laajennuksen avulla online renderfarmiin renderoitavaksi.

Kun ruudut oli renderoitu niistä generoitiin lopulliset videot studiotuotannon grafiikkakonetta varten, joka osasi virallisen arvontatuloksen mukaan soittaa TV lähetykseen oikeat videot, oikeassa järjestyksessä sekä näyttää arvonnan lopussa tarkemman karttakuvan, joka haettiin erilliseltä räätälöidyltä karttapalvelimelta.

Veikkauksen Naapurit -peliä esitettiin MTV:n kanavilla vuosina 2014-2016 ja tänä aikana peliin tuli kahdet kuntaliitoksiin liittyvät muutokset sekä suurempi sisällöllinen muutos, jossa ohjelman rakennetta muutettiin ja yhden pääarvonnan sijaan siinä nähtiin kuusi peräkkäistä kunta-animaatiota. Tästä yksi esimerkki alla.

Kurkista studion lavasteisiin: Katsomo.fi

Kanava

MTV3, Sub, Katsomo

Tuotanto

Director’s Cut, ChyronHego

Ajankohta

2014-2017

Oma rooli

Veikkauksen arvontaohjelman konseptointi, visuaalinen ilme, graafinen suunnittelu ja kaikkien graafisten elementtien tuotanto.

Tekniikka

AfterEffects ja Photoshop JSX scriptit, AppleScript, renderfarm, räätälöity C++ sovellus. Excel!

 MITÄ MIELTÄ PROJEKTISTA?